Psalmodinets historia |
Jag ska här berätta lite om psalmodikonets historia. I uppslagsböcker och på andra ställen, dvs numera tex Google. kan man läsa vitt skilda påståenden om vem som skapade instrumentet och när, var och varför och hur det använts. Svaren har även varit olika i Norge och Sverige. I vart fall förr gav man i Norge äran åt Lars Roverud. I svenska böcker kunde man läsa att psalmodikonets fader hette Johannes Dillner. Vem som har rätt beror på definitionen av psalmodikon I Danmark fick instrumentet inte alls samma framgång som i Sverige och Norge, men den som skapat ett instrument och döpt det till salmodikon hetter J W Bruun. Såväl Roverud som Dillner sade sig ha hämtat inspirationen från Danmark = Bruun |
Psalmodikonsidans Meny finns HÄR 2. Psalmodikon i folkmusiken 3. Länkar 4. Kurs för barn 5. Gisli Olsens psalmodikon 6. A Swedish prairie pastor and the psalmodikon in America 6. Kristina Buzinovs The invention of Psalmodikon, and its role in Scandinavian folk and church music traditions. 7. Handhavade 8. Lundgren med lådan |
|
Psalmodikonets födelse skedde i Danmark. Det finns uppgifter om tidgare psalmodikon. På ett par ställen finns utställda psalmodikon med datum angivna t o m före sekelskiftet 17-1800. Det gäller då dels instrument som inte alls är psalmodikon och dels instrument byggda efter 1830! mer om det nedan, men nu låter vi storyn börja. |
![]() |
Jens Worm Bruun 1781-1836 Jens Worm Bruun, född i Nykøbing i Odsherred, lärare och sångpedagog och instiftade det Pædagogiske Selskab 1820. Bruun var ansedd som en stor uppfinnare, och utgav bland annat Den Lancasterske Skoleindretnings Historia (1820) och fler blad med Salmer i Ciffre. |
||
| Den som myntade termen psalmodikon var dansken J W Bruun och det finns beskrivet i ett protokoll, 1823, som också är det äldsta skriftliga belägget för instrumentet och dess namn. Vidare i en tidningsartikel (Aarhus Stiftstidende 1824-05-01) och i en bok året därpå. Om man betraktar det som urpsalmodikonet eller som ett istrument Roverud och Dillner hämtade inspiration ifrån och använde Bruuns term. De bägge själva uttryckte det som att de förbättrat instrumentet. Sedan har vi frågan om Bades instrument, se nedan. Generiskt ligger det hur som helst utanför kedjan som lett till dagens psalmodikon | ||||
Ur Ostenfelds uppsats: Bruun hade beräknat priset till under en riksbankdaler, och här ser vi att det då mycket riktigt fanns i handeln för en rbd Bruuns psalmodikon skiljer sig avsevärt från dagens typer. Grundmodellen hade en sträng. Inga ljudhål, men väl en öppning på sidan där man kunde förvara stråken. Instrumentet var lite längre än en fiolstråke. Instrumentet saknade greppbräda. Man tryckte ned strängen mot själva locket, som var försett med markeringar för tonerna. Inte bara de förväntade 12 halvtonstegen, utan man skiljde tex på ciss och dess, varvid en oktav indelas in i 21 tonsteg. Faktum är att det till och med erbjöd 55 intervall per oktav. (Se Ostenfeldts uppsats) Bruuns instrument saknade alltså greppbräda och någon kunde hävda att det därmed inte ens är samma instrument som Roveruds och Dillners. Så på ett sätt var det riktigt när det i uppslagsverken stod att Roverud eller Dillner skapat instrumentet. Men vare sig Roverud eller Dillner såg det så. I Rodney Sjöbergs bok Psalmodikon och siffernoter till heders igen finns en faksimildel där vi, bland annat intressant, kan läsa Bruuns egna ord. Han berättar varifrån han fick idén och hur hans resonemang gick när han inte utrustade det med greppbräda med band. Kanske ett resultat av att han å ena sidan var en mycket innovativ person, men å andra sidan inte någon musikpedagog. |
Wilhelm Bades instrument - det första psalmodikonet (?) Wilfried Ulrichs bok är ett solitt verk! Ett frågetecken för mig är att en bild i boken med bildtext Bades stora Monokord i G. Instrumentet sägs vara från 1820 men tryckt senare. Ulrich påpekar att det avbildade instrumenet skiljer sig från Bades och då uppstår förstås flera frågetecken. Ulrich visar dock bortom alla tvivel att Bade hade samma ide som Bruun, Roverud och Dillner och det förfaller vara så att han faktsikt, eller kanske, var först med att ta fram ett instrument som överträffade Bruuns och faktsikt var samma instrument som Roverud och Dillner senare skapade! Om så är fallet så kunde man tycka att Bade borde varit huvudperson på denna sida i stället för Dillner och Roverud! |
|||
Bades instrument, klippt ur Wilfried Ulrichs bok. Det är onekligen ett psalmodikon! Kan beställas via https://www.ulrich-instrumente.de |
Sammanfattad BRASKLAPP! |
|||
Bruuns instrument kanske teoretiskt kan uppfattas såsom så lättspelat som hans avsikt var. I praktiken var det allt annat än självklart att en nybörjare skulle kunna spela rent på det.
Instrumentet rönte mycket begränsad framgång. Här kunde berättelsen om psalmodikonet ha slutat, om det inte varit för en norrman och en svensk, som bägge var på jakt efter ett musikinstrument som var enkla att tillverka, lätta att lära sig ta ut melodier på och som lämpade sig för självstudier och undervisning. |
||||
Lars Roverud, det norska psalmodikonets fader Roverud hade på 1810-talet rest till Tyskland och Danmark för att förkovra sig i musikundervisning. Han försåg det med en greppbräda med metallband och placerade greppbrädan närmare den sida den spelande har närmast sig. Han lade till ljudhål och placerade stämskruven på lockets ovansida. Vidare var han inte nöjd med Bruuns version av siffernotskrift, så han gjorde i stället justeringar i det tyska systemet.
|
Roveruds salmodikon. Skissen ovan visar ett tidigt norskt salmodikon, med greppbrädan närmare den som spelar, medan Dillners greppbräda låg centrerat. Roverud placerade stämskruven på lockets ovansida, metallband på greppbrädan, ett speciellt sorts stall mm. Lars Roverud er en lysende skikkelse i vår kulturhistorie. Han hadde vidsyn og fantasi, kunnskaper og energi som kan forbløffe ennå i dag. I denne overklassedillettantismens tid var han brennende interessert i å øke det jevne folks kjennskap til og ferdigheter i musikk, og søkte å nå dette mål på en rekke forskjellige områder. " Salmodikonet ble utviklet på 1820-tallet av den svenske presten og salmedikteren Johan Dillner som hjelpemiddel til bruk for sangundervisningen i skolene. J.W. Bruun lanserte instrumentet i Danmark. Roverud ble svært interessert. Han gjorde et par forandringer i konstruksjonen; i desember 1827 skrev han om “mine forbedrede Psalmodikon”. Rustet med antagelig betydelige mengder instrumenter reiste Roverud heretter hvert år til forskjellige deler av landet for å undervise skolelærerne i skolesang og salmesang, fra 1841 med fast lønn av staten. Det var også Roverud som utviklet den spesielle notasjonen for salmodikon, nemlig tallsystemet eller siffernotasjonen. Salmodikonet hadde én streng og ble strøket med fiolinbue. Under strengen var gripebrettet – linjalen – inndelt etter halvtoneskalaen og markert med tverrstreker og tall. Fire forskjellige linjaler, hver med fire forskjellige transponeringstabeller, var tilstrekkelig for å kunne spille i alle dur- og moll-tonearter. Systemet var meget enkelt – det overflødiggjorde notekunnskap og var velegnet for masseproduksjon av tallnoter; dette var nok nettopp tanken, her ser vi igjen Roveruds idé: jo flere som kommer med, jo bedre. Når vi langt senere i århundret ser at musikkforlagene opplevde – og innfridde – et sterkt behov for sangbøker, var det ikke minst Roverud som hadde forberedt grunnen for dette |
|||
Lars Roverud Han var aktiv i Det dramatiske Selskab och en av grundarna av Det musikalske Lyceum 1810. 1815 utgav han skriften Et Blik paa Musikens Tilstand i Norge. Skriften skildrade musikens dåliga tillstånd i syfte att få de styrande att upprätta ett musikinstitut i Christiania. |
I Kari Michelsens bok antyds att Roverud inspirerats av Dillner. Andra källor hävdar bestämt att Roverud var den som intresserade Dillner för psalmodikonet. Läser man det de själva säger så fick de iden från Danmark båda två. |
|||
Här gör vi ett hopp bakåt i tiden, till två år innan Roverud första gången såg ett psalmodikon. Dillner var nämligen före Roverud. med tillverkning och utprovning. Vem av dem som fick fram sin modell saknar egentligen betydelse, eftersom såväl Roverud som Dillner utgick från Bruuns instrument. |
||||
| Johan Dillner Man kan med fog säga att Johannes Dillner / Johan Dillner är det svenska psalmodikonets fader. I åtskilliga böcker, inklusive facklitteratur, uppslagsverk och tidningsartiklar - även webbsidor sägs Dillner vara psalmodikonets upphovsman. Det stämmer i så måtto att han, likt Roverud, sett det danska psalmodikonet, och sedan gjort ändringar med resultatet att vi fick ett instrument som i det utförandet var nytt. Men det är nog rimligare att betrakta alla tre herrarnas psalmodikon som samma instrument, men att se Bruuns instrument som en modell utan egentlig greppbräda medan Dillners och Roveruds då ses som en annan modell, annan typ, av psalmodikonet. Källa till det påståendet att Dillner och Roverud modifierade ett danskt instrument är de bägge herrarna själva. |
![]() |
Johan Dillner föddes 1785 i Selångers socken och dog i Östervåla 1862 1834 invaldes han som ledamot i Musikaliska Akademien. Johan Dillner utnämndes 1810 till extra ordinarie hovpredikant. Förutom att översätta litteratur skrev han psalmer Dillner höll konserter som drog långväga lyssnare Dillner var även uppskattad som predikant och efter hans död utgavs flera predikosamlingar, bland annat Predikningar på sön- och högtidsdagar (1882) samt Betraktelser till bruk vid daglig andakt (1895 |
![]() |
Instrumentet till vänster är till största delen lik Dillners publicerade ritning, med stämskruv på kortsidan. Men som på Roveruds instrument har man greppbrädan närmare musikern. Den högra får tjäna som exempel på psalmodikon med en klanglåda och sedan en lång hals. Psalmodikon lik detta instrument a har ibland ett antal resonanssträngar |
Ord som läggs i alla tre psalmodikonfädernas mun är att vem som helst lär sig spela psalmodikon på en halvtimme - en eller ett par timmar, beroende på källa. Det de faktiskt sa var att vem som helstsnabbt lär sig ta ut en koralmelodi med hjälp av psalmodikonet. Bruuns instrument kan väl ses som svårare att spela bra på än tex fiol. Dillner och Roverud modifierade alltså instrumentet så det blev mer lättspelat.Båda skapade sin egen version av siffernotskrift som användes i koralboken och annorstädes. Under åren som följde såg flera andra siffernotsystem dagens ljus. Boktiteln "det förenklade psalmodikon" avsåg inte att man ändrat instrumentet utan sifferskriften. Det gavs ut en koralbok med sifferskrift för tangentpsalmodikon, med ordet melodarium i titeln. Det missuppfattades som att melodarium är namnet på tangentpsalmodikon, men det var alltså en notsamling som avsågs. Det har rått osäkerhet angående tidpunkten då Dillner började med psalmodikon. Det sägs t e x att han byggde sitt första 1819 vilket vi vet är fel. En utgångspunkt för det påståendet är att det fick spridning i och med den nya koralboken, dvs 1920 års koralbok. Men Dillners Melodier till Swenska Kyrkans Psalmer, noterade med Ziffror, för Skolor och Menigheten” gavs ut 1830! Såväl Dillner och Roverud försåg instrumenten med stall, sadel och greppbräda med band som avgränsar tonerna. Roverud använde metallbyglar som band på greppbrädan, likt en gitarr. Den mest typiska formen på psalmodikon är en rektangulär låda. På dess ovansida löper en enda sträng. Dillners ritningar, som spreds i stort antal, var just av ett sådant enkelt instrument. Hans idé var ett instrument som skulle vara enkelt att bygga såväl som lätt att komma igång med för den som saknar musikalisk skolning och erfarenhet av att spela något musikinstrument. Efter de ändringar Roverud och Dillner gjort blev psalmodikonet äntligen vad Bruun (och även Bade) tänkt sig från början. Det vill säga ett instrument med vilket den musikaliskt obevandrade kunde ta ut melodier efter siffernotskrift på. Det hade naturligtvis också stor betydelse att såväl Dillner som Roverud skickligt kunde demonstrera sina instrument, vilket förstås övertygar mer än om något teoretiskt bara berättar om den. Se parallellen med nyckelharpa. Eric Sahlström skapade inte den moderna nyckelharpan men han spelade på ett sätt som fick instrumentet att blomma som aldrig tidigare. Men framför allt var nog orsaken just det att Dillners och Roveruds instrument hade fasta tonsteg vilket förstås för en nybörjare gör en avsevärd skillnad mot Bruuns instrument. Kanske, hemska tanke, har ett utslag av viss patriotism spelat in när norrmän med emfas hävdat att Roverud uppfann instrumentet, liksom att Dillner fått äran som uppfinnare i Sverige. Men troligare är nog att det faktum att de bägge var de som införde och spred instrumentet i respektive land, ledde till att man dragit en förhastad slutsats. De verkar inte sett varandra som rivaler, utan båda var ute på samma mission. Att underlätta inlärning av koraler och underlätta undervisning i skolorna. Tidigare hade musik inte varit ett ämne i skolan. CARL JOHAN med Guds Nåde, Sweriges, Norriges, Göthes och Wendes konung. Wår ynnest och Nådiga benägenhet med Gud Allsmäktig, Troman och Tjenare, Doctor, Biskop, Commendeur af Wår Nordstjerne Orden; så ock Consistoriales! Hos OSS har Preste-Ståndet wid senaste Riksdag uti underdånig Skrifwelse af den 16 sistledne Februarii, anmält, att, då Ståndet efter wunnen erfarenhet af den swårighet, som inom Församlingarne i allmänhet möter för begagnande wid Gudstjensten af flera i den nya Psalmboken upptagne Melodier, såsom för menigheten okände, med Tillfredställelse inhämtat, det en ändamålsenlig och förbättrad method Qll afhjelpande af nämnde olägenhet, blifwit af Hof:Predikanten och Kyrkoherden Magister Johan Dillner uppgifwen, bestående uti nyttjandet af en i wanliga ziffror utförd Choral:Bok, utur hwilken Melodierne mechaniskt uttagas med ett för sådant ändamål inrättadt Instrument af den enkla beskaffenhet, att detsamma kan af en Socken:Snickare förfärdigas jemväl af en uti tonkonsten alldeles okunnig begagnas, samt enär framgången av denna angelägenhet beror på afsättningen och utspridandet ibland allmänheten af den utav Dillner, till upplysning öfweromförmälde nya method genom Trycket utgifna Afhandling, funne Preste:Ståndetsig böra i underdånighet hemställa, att det OSS täcktes gifwna Eonfistorierna i Riket tillkänna wår Nådiga Wilja, att alla Församlingar i Riket måtte uppmuntras att inköpa och förskaffa sig omförmälte af Hofpredikanten Dillner författade och utgifna Choral:Bok, äfwensom att Eonfistorierna måtte förse sig med Normal:Instrumenter , för att tjena till modeller vid förfärdigandet (av detta nya instrument) |
||||
Tempo och betoning i psalmsång Dillner förordade ett levande framförande. Han tillhörde ju också väckelsefalangen inom kyrkan. Det skulle heller inte gå för långsamt i skolan då man får ta hänsyn till att barn har ett annat inneboende tempo. Hur har missuppfattningen kommit till då? Missuppfattningen gäller faktiskt bara att det ALLTID skulle vara så! I 1849 års utgåva har Dillner av allt att döma böjt sig för den trend som hade sin början redan i slutet av 1700-talet i Tyskland, Danmark och bl a Sverige. Dillner hänvisar då till Haeffner. Så där förordar Dillner ett spel som är tvärt emot vad han förespråkade 19 år tidigare. Så den som säger att Dillner förespråkade det låångsamma jämna spelet och de som menar att han tvärt om uppmuntrade till ett mer levande framförande av koralerna stödjer sig på vad Dillner skrev vid olika tidpunkt! I ena fallet talade han tydl från hjärtat och i det andra böjde han sig för direktiv. De som spelar långsamt och med likabetonade taktdelar följer en tradition. Det gör även den som spelar mer levande. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||
![]() Psalmodikonbyggaren Gisli Olsen med ett psalmodikon för basstämman |
.Dillners idé var ursprungligen inte fyra olikstora psalmodikon, en för var stämma såsom Bruun infört i Danmark och Roverud tog över i Norge. Han sa däremot att en mer erfaren psalmodikonist kunde byta till en tjockare sträng och spela basstämman. Redan efter något år kom psalmodika för olika stämmor även i Sverige. |
![]() |
Roverud var inte nöjd med Bruuns modifierade siffernotskrift, så han gjorde sin egen variant. Dillner gjorde likaså ändringar för att det skulle bli enkelt. Men i praktiken var det inte så enkelt utan det krävde att man satte sig in i systemet och sedan hade musikalitet och/eller minne nog att hålla ett antal uppgifter i huvudet samtidigt som man skulle läsa siffernoter och ta motsvarande ton på ett instrument man inte var van vid. Så många har senare förändrat siffernotskriften i en strävan att få det enklare. Till höger ett exempel. Idag förekommer några olika system för det vanliga psalmodikonet och även lite olika för tangentpsalmodikon |
|||||||||
Dillner och Roverud förbättrade alltså instrumentet oberoende av varandra och båda lyckades sedan på kort tid sprida instrumentet i en omfattning som saknar motstycke. I Dillners fall tog spridningen fart på riktigt med avstamp 1830 i och med utgivandet av boken Det Swenska Presterskapet , Till fromhetens och sångens vänner i mitt fosterland samt Melodierna till Svenska kyrkans psalmer, noterade med ziffror . En förutsättning för den snabba spridningen var en ritning med vars hjälp den någorlunda händige kunde bygga sitt eget instrument och stråke. En sådan ingick bland annat i en av de första böckerna i ämnet han gav ut. |
Valda stycken ur Mankells bok ovan: Förord. I detta arbete föreslås en genväg för sångundervisningen i Folkskolorna. Metoden är en förenkling af Prosten Dillners Sifferskrift. Ungdomen i ett lärowerk, hwars syfte med sången inskränker sig till inöfning af de brukliga koralmelodierna, kan nemligen undwara åtskilliga af de förberedande kunskapsämnen, hwilka endast för den musikaliska konsten äro oundgängliga. Så behöfwer man hos folkskolans lärjungar ej inprägla theorierna om olika skalor och företeckningar, om moll m.m. Inöfning af durskalan gör här tillfyllest. De i denna bok förekommande koralerna äro, till ungdomens lättnad, samt och synnerligen tecknade på en enda skala. Utom alla wid Gudstjensten för behöfliga ansedda koralmelodier, samt de wanligaste numrorna ur Swenska Messan, innehålla dessa blad ännu en sammanställning af koralerna i fem klasser, efter deras olika karakter. Jemwäl den omusikaliska kan genom dessa tabeller inhämta, huruwida melodien uttryck er detsamma som psalmbokens ord: glädje eller sorg, m.m. Såsom bihang medföljer äfwen en anwisning för den i musik okunniga, att på fortepiano eller klavér uttaga melodierna. Sjelfwa sättet att begagna detta instrument kan antagas som allmänt bekant. Det behöfwer knappt nämnas att, medan högra handen med stråke framlockar strängens ton, den wenstra bör nedtrycka strängen mot sångbottnen, straxt till wenster om den siffra eller den stjerna, hvilken boken föreskrifwer. Anmärkas bör endast, att, då siffran 0 finnes föreskrifwen, wenstra handen icke widrörer strängen. Den som önskar ega ett förenkladt psalmodikon, kan utklippa ritningen på sista sidan af denna bok i fyra remsor, och fastlimma dessa på en sångbotten, samt derefter indela gripbrädet. (Är gjort i denna bok! förf. anm.) Fullfärdiga Modeller af det förenklade psalmodikon finnas till köps hos Bokhandlaren Looström i Stockholm, för 2 R:dr banco; likwäl utan stråke. |
|||||||||||
| J W Bruun återkom med ett ytterligare instrument, efter att ha insett att hans instrument inte blev den succe´ han hoppats. I stället för att ta efter Roverud och Dillner genom att tillföra instrumentet en greppbräda med band, så tillsatte han tangenter. Instrumentet har likheter med medeltidens klavikord som även det spelades med stråke och där varje tangent har en trätunga som trycks mot strängen då tangenten trycks ned. Välj Gisli Olsens instrument i menyn för mera info om den. Bruun kallade det Psalmodicon-Klaver. Tangentpsalmodikonet, som vi kallar det, fick avsevärt bättre spridning än Bruuns psalmodicon, och det lever kvar än i dag, om än i liten skala. Tangentpsalmodikonet fick god spridning i Finland och Sverige, även om det inte på långa vägar fick det genomslag som det vanliga psalmodikonet När Bruun skapade tangentpsalmodikonet gjorde han det i samma syfte som när han skapade sitt första psalmodikon. Han ville ha ett enkelt få fram ett instrument som även den musikaliskt oskolade, icke notkunnige, allmänheten lätt skulle kunna lära sig spela på. |
||||||||||||
|
Kantokord Kirsten Ostenfelds uppsats ger svarpå en fråga som jag funderat över med anledning av en bild i Rodney Sjöbergs bok, Psalmodikon och sifferskrift till heders igen . Där finns en bild på ett ”danskt kantokord” som ser ut som en blandning av Dillners och Roveruds instrument men med en kurvad, fiolliknade, greppbräda utan band. Det står inget mer om det instrumentet i boken. Men Ostenfeld |
Försök har gjorts att uppskatta hur många psalmodikon det fanns under dess storhetstid . Det är dock mycket vanskligt att uttala sig om. Man kan få ett hum om antalet utifrån hur många siffernotsatta koralböcker som såldes. Som nämnts ovan gick det ut en kunglig rekommendation om att alla församlingar skulle skaffa ett. Sannolikt följde en majoritet rekommendationen. En del församlingar hade kanske flera. Sedan var de obligatoriska i skolan. Hur många klasser fanns det? I mindre skolor gick barn i olika ålder i samma klass. Det fanns stora klasser såväl som små. Så uppgiften hur många församlingar eller klockare vi hade, hur många folkskolelärare skulle ge en bas att utgå ifrån. Sedan har vi då nykterhetsrörelsen arbetarrörelsen och inte minst alla de hushåll som skaffade ett. Man kan titta på hur stora upplagor relevanta böcker såldes i. Dock förekom att man hellre skrev av dem än köpte en. Jag gjorde ett stickprov i bouppteckningar i en Värmlandsförsamling och påståendet att psalmodikonet var det vanligaste instrumentet i stugorna visade sig i det fallet stämma. Det var fler psalmodikon än fioler. Stickprovet visar egentligen bara att det just där just då var fler psalmodikon än fioler som upptogs i bouppteckningarna. Jag räknade inte hur många bouppteckningar som helt saknade instrument. Vi vet inte om fioler gömdes undan, med tanke på att man vid denna tid brände fioler eftersom de ansågs syndiga, men helt klart var det en succé. Obligatoriskt i skolor, flitigt använt i kyrkor, frikyrkor, nykterhets- folkbildnings och arbetarrörelsen. Så påståendet är inte orimligt men kan heller inte säkert bekräftas. I Danmark blev det närmast en flopp. |
||||||||||
| berättar att Claudius Rosenhoff skapade detta instrument 1830. Det var ett försök att förbättra Bruuns instrument. Det kan man väl säga delvis lyckades. Men det kräver träning och musikalitet att spela rent på det i och med att greppbrädan saknar band. | ||||||||||||
Behovet av ett enkelt instrument Bruuns fokus var alltså att få fram ett bra instrument för undervisning i skolorna. Ett instrument som inte krävde mycket av läraren. Han menade att med dess hjälp kan läraren vägleda elever som är mer musikaliskt skickade än läraren själv. Bruun: "Sammesteds fremhæves det endvidere om psalmodikon, at en begynder straks kan spille rent, og at endda den lærer, der selv ingen stemme har, eller "hvad der er værre, har intet Øre for Velklang, kan dog lære Andre, der have noget Anlæg ... at synge Choraleme rigtigt og reent". - Ostenfeld: ”Akkurat de samme egenskaber fremhæver Roverud og Dillner få år senere ved psalmodikon. Sen är det givetvis så att det går att spela falskt på de flesta instrument. Till exempel genom att trycka ned en tangent för hårt på ett tangentpsalmodikon eller dra strängen åt sidan på ett vanligt psalmodikon, eller trycka ned den hårt på fel ställe. Bruun ansåg det vara så lätt att spela att en omusikalisk snabbt lär sig spela så att han i sin tur kan lära ut koralerna. Dillner och Roverud ungefärligen sa samma sak. Dillner skrev 1830 – märk väl att han skrev det om ett instrument som är avsevärt mycket lättare att spela än Bruuns: När Dillner skriver att det är "mer än ofta bewist" så bekräftar det att han redan börjat sprida sitt psalmodikon och börjat lära ut spel på det, innan han gav ut koralboken 1830 När Bruun så småningom började resignera och inse att hans psalmodikon inte skulle bli någon större framgång skrev han ” man kan indrette hhv. en guitar, en citer, en violin og en cello til at være ligeså lette at spille på som psalmodikon”.
|
||||||||||||
|
Lite mer om det förenklade psalmodikonFörst påminner jag om att med psalmodikon har man iblend avsett siffernoterna och inte instrumentet. 1877 kom Abraham mankells Siffer-Koralbok för Folkskolor och menige man, eller Det frenklade Psalmodikon., sjunde upplagan.
Men här avser "det förenklade psalmodikon" även instrumentet! StämningenNästa stycke i boken handlar om stämning. Det beskrivs hur man stämmer instrumentet så att det stämmer med notationen i koralboken. sedan tilläger man: Redan året efter kom Folkskolans koralbok
|
|||||||||||
Det kan bli trångt för stämskruvarna när man har så många resonanssträngar. Men det har man löst här, genom att hälften av dem har stämskruvarna i ena ändan och hälften i den andra.
|
||||||||||||
Alternativa benämningar I folkmun har det förekommit många olika namn för psalmodikon.I tidningar från 1800-talet och in på 1900-talet är Psalmodikum en vanlig stavning i annonser och artiklar. I Norge är ordinarie stavning salmodikon men i folkmun har man ofta sagt salmedunken. I Sverige var notstock ett vanligt namn på instrumentet, men det kan ibland ha syftat på själva greppbrädan. Den kallas annars efter gammalt, i vart fall i Västergötland, för stegen. (Det var i alla fall vad jag hörde dem säga när jag var liten. Sångharpa är en annan beteckning. Liksom förleden psalm i psalmharpa talar om att en huvudanledning till att instrumentet skapades var att man vill sprida de nya koralerna, så är förleden också sång något som talar om dess användning - att leda sång. Varianter som notstock, spelstock, salmonika, tonlåda, notlåda, psalmlåda och helt enkelt låda har förekommit. På Engelska förkommer stavningen Psalmodicon. Dvs den stavning Bruun använde. Går vi sedan till de baltiska länderna hittar vi beteckningarna Manikarka, Mollpill och Moldpill
|
![]() |
|||||||||||
|
||||||||||||
Sammanfattning av de tidiga åren 1. Bade arbetade med att skapa ett instrument som lämpade sig för oskolade att med hjälp av siffernotskrift lära sig melodier. Det fick begränsad spridning och försvann snabbt. En liten men dock osäkerhet finner vi dock i att Bades instrument var närmast identiskt med några instrument av Dillners modell som hade en bredare och en smalare sida. Så vilket instrument som sedan fick fotfäste i Baltikum är inte helt självklart. 2. Bruun myntade termen psalmodikon för det av honom framtagna instrumentet. 17 juni 1822 vet vi säkert att Bruun ännu inte hade ett färdigt instrument att presentera. Sommaren 1823 vet vi att hans psalmodikon spelats en tid. 1823 utkom också en bok med siffernoter för psalmodikon. Så hösten 1822 eller kanske våren 1823 är tidpunkten för det danska psalmodikonets födelse 3. Instrumentet Bruun utgick från var enligt hans egna ord det monokord som användes i musikteoriutbildning. Han kände givetvis till instrument som hummel, men avfärdade greppbräda med band såsom varande en dålig idé. Han hade läst om Bades instrument och utifrån den bristfälliga informationen var det kanske en bra utgångspunkt att snegla på undervisningsmonokordet. Det gick inte att spela melodier på, utan man hade ett skjutbart stall som man kunde placera så att man ktex kunde stämma ett piano efter det om man stämmer lös sträng efter en stämgaffel. 4. Termen monokord är inte entydig och den är inte tillrådlig att använda vid beskrivning av psalmodikon. Termen monokord används inte sällan för att tala om att ett instrument endast har en sträng. Åtskilliga psalmodikon har många strängar, även om de oftast är resonanssträngar. De har ibland två melodisträngar. Det är olyckligt att definiera ett instrument på ett sätt som gör att man därigenom utesluter instrument som rätteligen bör benämnas psalmodikon. Termen monokord används även för en grupp instrument som t ex psaltare, som har många strängar som dock var och en avger endast en tonhöjd. Med stråken väljer man den sträng vars ton man vill spela. Därav förleden mono. Psalmodikon kallas ofta för monokord, men det är alltså missledande. Det är ett enkelt stränginstrument som togs fram under 1820-talet. En kordofon som knäpps alternativt stryks, en bordscittra med släktingar som scheitholt. Att hänvisa till ensträngade instrument långt tillbaka i tiden kan man göra, men det gäller samtliga stränginstrument. 5. Johannes Dillner lade till en greppbräda av trä med stegformade band och ljudhål. Lars Roverud gjorde samma tillägg men gav greppbrädan metallband och placerade den annorlunda. Dillner och Roverud utvecklade så vitt känt oberoende av varandra det instrument vi idag känner igen som psalmodikon. Olikheterna i början stärker antagandet att de inte kommunicerat förrän senare. (Teoretiskt skulle Dillners instrument vara en förbättring av Roveruds, men vi får gå på hans egna ord att inspirationen kom från det danska instrumentet.) Däremot träffades de bägge giganterna innan Dillner gav ut den siffersatta koralboken 6. Den modell Dillner gjorde ritning till var liksom Bruuns och Roveruds första instrument försedda med en enda sträng. Det är oklart om han var först med att sedan lägga till resonanssträngar men han byggde även psalmodika med resonanssträngar. Redan Bruun skrev om psalmodikon med två och fler melodisträngar . För nybörjaren rekommenderade han en sträng. 7. Så när föddes psalmodikonet... Det är naturligt att vilja ha ett kort exakt svar förstås! Bruun myntade termen och det skedde 1822-23. Bades instrument kallades inte psalmodikon, men hade samma syfte. Det är dock lite osäkert hur det från början såg ut. Såväl Roverud som Dillner gjorde så stora ändringar på Bruuns instrument att det sett ur musikinstrumentklassificeringssynpunkt inte är samma instrument som detta. Bruun skapade det 1822-23. Roverud och Dillner skapade instrument psalmodikon med greppbräda. Bade hade då ett instrument som tycks vara samma som Dillners. Så frågan kan sägas ha alternativa svar, beroende på hur man definierar psalmodikon. Dillner skapade det svenska psalmodikonet och Roverud det norska. De bägge herrarnas gärning var vad som gav instrumetet en överväldigande spridning. Ostenfeldts uppsats Skulle man skriva en ny avhandling om psalmodikonets historia så finns förstås oändligt mycket mer att tillägga. I första hand ang Dillners och Roveruds gärningar, hur spridningen gick till, användandet i skolor och föreningar. |
||||||||||||
![]() |
Detta psalmodikon har hälften av resonanssträngarna utvändigt, ovan locket, medan hälften löper inuti lådan. Det har16 resonanssträngar och en melodisträng. Hälften av resonanssträngarna löper alltså på instrumentets ovansida, hälften inne i lådan. I och med att det är fler än tolv resonanssträngar ges möjlighet att stärka upp några viktigare toner. Resonanssträngar ger förstås extra skjuts åt tonen, precis som tex på en nyckelharpa. Såväl om det är stämt i lämpliga toner eller om det är ett sådant med grova strängar som ger som ett eko fast de inte är stämda rent. |
Bilden ovan. Ett exempel på ett instrument där strängarna går invädigt och de löper i detta fall under ett invändigt stall. I de fall resonanssträngarna gick inne i instrumentet har de normalt en löstagbar botten eller ingen botten alls. I det senare fallet är avsikten att man har instrumentet på ett lämpligt bord som ger resonans. |
Medelpads forminnesförening på Digitalt Museum |
|
![]() Rodney med ett tangentpsalmodikon i samband med byggandet av Sveriges minsta kyrka.En minikyrka som används bl a vid vigslar. Församlingen samlas då utanför enär bara präst och brudpar ryms inne. Den som spelar psalmodikon till psalmerna lär då också befinna sig utanför själva kyrkan |
får anses vara psalmodikonets viktigaste person under senare delen av 1900-talet och en bit in på vårt århundrade. Från 1986 och framåt höll Sjöberg kurser i såväl spel som bygge runt om i landet samt höll föredrag. Deltagare från hans kurser startade spelgrupper. Den mest kända och aktiva är Hallarydsgruppen. Hans roll som ordförande för Nordiska Psalmodikonförbundet togs sedemera över av Göran Karlström under vars ledning förbundet expanderade stort. När jag började fördjupa mig i psalmodikonets historia hade jag i bagaget de vanliga myterna. De förstärktes av att trovärdiga källor som uppslagsböcker och Jan Lings bok Svensk Folkmusik bekräftade dem. Sjöbergs bok börjar med en genomgång av vad han då visste om psalmodikonets ursprung och spridning. Därefter följer utdrag av gamla böcker i faksimil. Där finner vi bland annat Bruuns egna ord, och vi kan se hur Dillners instrument vidareutvecklandes och siffernoterna förenklades.
|
Rodney Sjöberg I samband med en stämma i Östervåla 2008 öppnades psalmodikonmuseet i Östervåla. |
![]() |
Bild till vänster: Göran Carlström, Nordiska Psalmodikonförbundets ordförande 2010-2018. Under den perioden växte förbundet flerfalt. Instrumentet Göran Carlström håller upp är ett exempel på att psalmodikonet snabbt dök upp i skilda skepnader. Som här med en kroppsform som för tankarna åt violinfamiljhållet och med två melodisträngar. de flesta psalmodikon var nog byggda av gemene man eller av snickare, men även främst i södra Sverige tillverkade proffesionella instrumentbyggare psalmodikon. |
Tommy Karlsson, bilden närmast till höger, tog 2018 över ordförandeskapet för Nordiska Psalmodikonförbundet efter Göran Karlström. Tommy är en av psalmodikonisterna i gruppen En Sträng.
|
![]() |
![]() 7 september 2025 tog Tommy istället över rollen som vice ordförande och ny ordförande blev då Markus Johansson., bilden ovan. Han är även kontaktperson för Väderstadsgruppen. |
|