Nyckelharpstämman 2017
|
|
Uppdaterad 2017-08-05 |
|
|
|
|
"Så lät det förr" är namnet på en ny programpunkt som infördes 2017 |
En ny programpunkt på Nyckelharpstämman 2017 var ett allspel kallat "Så lät det förr" Det var ett uppskattat koncept som enligt väluderrättade källor återkommer 2018 Så lät det förr syftar nog på att olika spelmän som var med "förr" turades om att leda spelet och berätta lite. Jag tänker mig en annan innebörd av programtiteln också . På de första stämmorna i Österby så tyckte nog många med mig att det viktigaste inte var det som skedde på scenen utan de punkter alla kunde deltaga. Tex Eva Tjörnebosstämningsfulla visstugor en trappa ned i herrgårn. Och allspel. Det stora på "scenen" mot parken med hundratals spelmän. Men framför allt buskspel som lätt blev till små allspel. Små allspel låter motsägelsefullt, men ställde sig någon eller några någonstans i herrgårdsparken, gårdsplanen eller i herrgårn, och snart hade man en grupp som hängde på. Och spelmän som Eric Sahlström dök gärna in i ett sådant storbuskspel, där många var färska som nyckelharpister, med, som det såg ut i alla fall, samma spelmansglädje som när han spelade med erfarna spelmän. Det kändes hur spelet lyfte om man så stod med ryggen till och inte såg att han anslöt sig. Det var en pionjäranda de åren runt 1975 då många hade byggt klart sina harpor på kurs och sedan böjade spela. Inte sällan var det pappor som byggde och deras döttrar eller söner som lade rabarber på den första färdiga harpan. Att de flesta nybörjarna och de erfarna hade en gemensam grund att stå på kan Leif Alpsjö ta åt sig en stor del av äran för. Oavsett om man gick på spelkurser eller lärde sig själv var Leif Alpsjös nyckelharpskurs med noter och kassettband ofta en grund... Lite av den stämningen och gemenskapen kunde allt förnimmas även i denna mer ordnade form. En form som ju skiljer sig från de ordinära allspelen där man spelar en följd av allspelslåtar rakt upp och ned. Det har sin funktion det med förstås, men detta har ett mervärde |
|
Leif Alpsjö och Hans Johansson foto Gunnar Fredelius |
|
Så lät det förr Fotograf: Esbjörn Hogmark |
|
Det ordinarie allspelet. Fler spelmän utanför bild Fotograf: Esbjörn Hogmark |
|
Mikael Grafström med sin nybyggda fyrrading "med modifierad Gullbergssonlösning" för nycklarna Fotograf: Esbjörn Hogmark |
|
Lena Höög och Bertil Hammar stod för ett mycket uppskattat inslag kring Hasse Gille |
|
Hans Johansson med sin 1700-talsdaterade kontrabasharpa han har renoverat. Dvs lite jobb är det kvar att göra. Harpan är en riktig pärla Och han gör ju helt rätt som renoverar. Vem blir glad av en nyckelharpa som ligger och samlar damm i något museums källare. Nej museerna har vad de behöver. Finner man harpor som denna, som alltså går att få liv i, så är det en kul kulturgärning Foto Gunnar Fredelius |
|
Anders Nordfors (Mr Kontrabasharpa) och Boris Koller tar en titt på Hans Johanssons harpa Foto Gunnar Fredelius |
|
Åttonde nyckeln ska bytas mot en rak. Det är lite pyssel kvar. Snyggt jobbat är det... Inte syns det på bilden vilka nycklar som satt på när han köpte den, och vilka han har gjort Foto Gunnar Fredelius |
|
Daniel Hedman och David Eriksson. Foto Per-Ulf Allmo Förra året hölls ett seminarium bl a om gammelharpa på nyckelharpstämman. Knökfull lokal och succe så i år körde man ett seminarium i en större lokal, om gammelharpan med viss tonvikt om/hur gammelharpspelet utvecklats det gångna seklet Många kloka saker sades och det var väl synd att det inte filmades (om det nu inte gjorde det) Daniel Hedman med silverbas och David Eriksson kontrabas berättade och spelade. Per-Ulf Allmo och Esbjörn Hogmark berättade men spelade inte. Jacob Höglund var moderator. |
|
Esbjörn Hogmark, som höll i seminariet tillsammans med Jacob Höglund och Per-Ulf Allmo Foto Gunnar Fredelius |
|
Daniel Hedman Daniel vårdar ett traditionellt spel på ett levande sätt. Foto Gunnar Fredelius |
|
Bland åhörarna Olle Plahn, Olov Johansson och Sven Olof Sundell Foto Gunnar Fredelius |
|
Bengt Erlingsson till vänster i bild, hade med sig två exemplar med den ovanligaste av nyckelharpans huvudtyper. Kontrabasharpa med dubbellek. Den ena byggd av Hasse gille och den andra är byggd av Hellgren och Sibbo Jerker för över ett sekel sedan.
|
|
Bertil Hallgren och Bertil Nyberg med dottern Bianca Foto Per-Ulf Allmo Bertil Hallgren fick för tredje gången utmärkelsen för Bästa harpbygge. Det blev delad första plats med Sören Åkher (hoppas på bild från P-U A. Nu talar vi om treradig nyckelharpa. Jag träffade den lyckliga ägaren till bertils harpa. hon hade köpt den innan de ställdes ut och hon hade några att välja på. Och valde rätt. Skillnaden är kanske i sig hårfin och harporna var nya, icke inspelade så de andra är helt säkert bra köp. Jag kan nämna att det året Bertil vann för andra gången ställde han ut två harpor. De kostade lika. jag tvekade inte en sekund, utan jag valde den som inte vunnit. Jag gillade den bättre helt enkelt Bertil nyberg vann i gammelharpklassen. Se nedan |
|
Bertil Nyberg ställde ut dessa bägge kontrabasharpor. Praktexemplar. Den vänstra gick till final tillsammans med David Erikssons senaste underverk. Den vänstra harpan här blev årets bästa gammelharpbygge Foto Gunnar Fredelius |
|
David Erikssons kontrabasharpa Foto Gunnar Fredelius |
|
Kontrabasharpa med dubbellek. Hasse gille byggde den med en kropp av modernare snitt. En av de första harpor Hasse byggde Foto Gunnar Fredelius |
|
Oskar Sundströms vipparmsharpa Jag hade kontakt med Oskar för många år sedan då han bodde i USA. Han skickade bild på denna harpa. Aldrig trodde jag att jag skulle se den långt senare här i Sverige... Foto Gunnar Fredelius |
|
En harpa till av Bo Falk Foto Gunnar Fredelius |
|
Olle Plahns elplahnka sticker ut Inte bara 60 pix i bredd på denna sida, utan även i annan mening :) foto Gunnar F |
|
Mikael Grafström inspirerades av en harpa av Gullbergssons modell. han utvecklade iden och resultatet är denna fyrrading. Där nycklarna går in i sidan på leken löper de i tre rader. Gullbergsson lade in alla nycklar på en och samma rad. Snillrikt men också överarbetat. Foto Gunnar Fredelius |
|
Mikael Grafström med sin Gullbergssoninspirerade fyrrading Foto Gunnar Fredelius |
|
Boris Koller Foto Gunnar Fredelius |
|
Einar Zethelius och Anders Nordfors Kontrabasharpor Det är roligt att gammelharpan verkar vara på frammarsch. Oftast är det väl kontrabasharpan som lockar yngre generationer. På seminariet sades att de som spelar silverbasharpan nog oftast spelar i huvudsak traditionellt. Foto Gunnar Fredelius |
|
Per-Ulf Allmo och Kjell Landberg Foto Gunnar Fredelius |
|
Einar Zethelius , Einar Dahl och Nichelle Johansson Foto Per-Ulf Allmo |
|
Anders Nordfors med Hans Johanssons harpa En stund tidigare testade jag den och initialt var den lindrigt sagt inte helt intonerad. Jag insåg när några jag förbi med en smått chockad uppsyn att det inte var så överdrivet bra PR för gammelharpan och heller inte mitt rykte att spela på den i det skicket Hans Johansson har gjort ett bra jobb med att renovera den. Tex var hans nytillverkade nycklar mycket lika de som satt på när han fick harpan i sin ägo Han ska jobba lite till på den, men redan nu står det ju helt klart att harpan var ett fynd. Foto Gunnar Fredelius |
|
Boris Koller ställde ut dessa bägge "medeltidsharpor". De har utbyggd mixturfunktion. En spännande rekonstruktion eller snarare idé. OBS den vänstra harpans nycklar... De är inspirerade av den så kallade Sigtunanyckeln. (Som hittades i ett jordlager från 1200-talet vid en utgrävning i Sigtuna) Foto Gunnar Fredelius |
|
Anders Nordfors och Gunnar Fredelius Voj så många gånger jag skrivit mitt eget namn på sidan :D Foto Per-Ulf Allmo |