Nyckelharpans Forums sidor om själva instrumentet



Kontrabasharpa med dubbellek

Sidor om nyckelharpans historia och dess olika modeller

Länge var det som stod i Jan Lings praktverk Nyckelharpan det som gällde som sanningen om nyckelharpans historia. Likaså sågs den typinelning han använde som skriven i sten. Detta även fast han själv inte hävdat att så var fallet, utan tvärt om var mycket öppen för att det givetvis kommer nya fakta i dagen. Och typinelningen anger han i boken att den var tillräcklig för avhandlingen och inte nödvändigtvis den bästa

Nyckelharporna utan resonanssträngar, dvs innan modell vi benämner gammelharpan födes, sammanföre han under samlingsnamnet medeltida nyckelharpor.

Den som före Ling studerat nyckelharpan djupas får väl sägas vara Tobias Norlind. En jämförelsetabell mellan hans typologi och bl a Jan Lings finns med i denna sektion av sajten. Vidare några sidor av Per-Ulf Allmo där han bland annat sammanfattar en del av sina rön och teorier han publicerat i Den Gäckande Nyckelharpan och Framlades then stora nyckelgiga.
Jan Lings bok NyckelharpanJan Lings doktorsavhanling har Svenskt Visarkiv lagt ut för nedladdning HÄR

Nya rön har framkommit sedan boken kom ut, men den fortfarande är ett måste för den intresserade
Sigtunanyckeln
Världens äldsta belägg för nyckelharpa -
eller inte...
Artikel av Magnus Holmström HÄR
De olika modellerna av gammelharpa

av Gunnar Fredelius

Genomgång av de olika modellerna samt jämförelse mellan typologier enligt Tobias Norlind, Otto Andersson, Jan Ling, Gunnar Ahlbäck, K P Leffler och Gunnar Fredelius HÄR

A knaver in the works!
Nya arkeologiska fynd ger instrumentforskningen problem
av Jan Winter
HÄR

 
„Wie man ein historisches Musikinstrument erfindet.“

Eine Streitschrift von Boris Koller (2010) HÄR

Gammelharpans utveckling

Vi bad Per-Ulf Allmo om en kort genomgång av hur han ser på gammelharpans utveckling. Detta eftersom det florerar så många olika teorier om detta, inte sällan framförda som obestridliga fakta. Vilket det ju inte är. Vad vi faktiskt vet, genom skriftkällor och bevarade instrument bör ju ligga till grund för de teorier man sedan kan lägga fram för att fylla i de luckor som ju finns. Per-Ulf Allmo hörsammade min förfrågan och den korta genomgången ar vi HÄR. För den vars intresse för nyckelharpans historia är färskt kan jag nämna att gammelharpa är en benämning av en viss typ av nyckelharpa. Det är inte en tidsbestämning, utan en modellbeteckning.

Sigtunanyckeln

Sigtunaknavern från 1200-talet. Hör den till en nyckelharpa?

En fråga som diskuteras för närvarande och gissningsvis lång tid framöver, är vilka, om några, slutsatser man kan dra av ett fynd vid en utgrävning i Sigtuna. Det ser mer ut som en nyckelharpsnyckel än som någonting annat. Magnus Holmström har skrivit HÄR om den så kallade Sigtunanyckeln
Äldre Nyckelharptyper

av Anders Eklundh se HÄR
1987 skrev Anders Eklundh denna artikel om gammelharpans grundmodeller, lite om stämning och spel. I tidens anda talar han om enkelharpan som föregångaren till kontrabasharpan. Så skulle han kanske inte uttryckt det i dag. Oavsett det så står sig artikeln väl
 

Hasse Gilles harpbygge

Esbjörn Hogmark om Hasse Gilles harpbyggee HÄR

Leffer, Blank och en helig ko

Per-Ulf Allmo skriver om en nyckelharpa märkt »1787« som 1996 gick på en auktion i Tallarna, Harg. Den förvärvades av Hasse Gille som gav den namnet »Gustava« Som framgår av rubriken finns det en del att säga om historien kring dden. Se HÄR

 

Gunnar Ahlbäck och Gunnar FredeliusNyckelharpan i nytt ljus

Gunnar Ahlbäck och Gunnar Fredelius i Sumlen 1990. Del 1, typologin, finns HÄR

Foto Per-Ulf Allmo 1990

Exposé över nyckelharpans historia

Gunnar Ahlbäck och Gunnar Fredelius 1990 - utdrag ur Sumlen, Nyckelharpan i nytt ljus

Det vi i denna exposé publicerad 1990 för fram, att silverbasharpan mer sannolikt är sprungen ur mixturharporna än den renolade kontrabasharpan ser vi i Per-Ulf Allmos bok hur han via andra vägar också kommer fram till. (Via dubbelleken). Men här är i övrigt en ögonblicksbild av hur et förflutna tedde sig i slutet av 80-talet/tiigt 90-tal. Exposén, del två av tre av Nyckelharpan i nytt ljus finns HÄR

 
   
Curt Jinder
En nästan sann historia från en harpbyggarkurs under början av nyckelharpsvågens
Vidare lite info om Curt själv
   
| ©2016 Nyckelharpans Forum och respektive bidragsgivare