Perols Gudmund Olsson Nis far, Dal Jerk, Tång Gudmund m.fl. Gunnar Fredelius berättar
ur ett personligt perspektiv. OBS Det finns låtar att lyssna på längst ned på sidan! Uppdaterad 14/5 2011 Text Gunnar Fredelius Bild: Erik Fredelius
Perols Gudmund var en enastående spelman. Enligt Karl Sporr en av de främsta i Rättvik - vilket inte vill säga lite med tanke på när det sades. Han komponerade Dal Jerks gånglåt och han var den som tog Gärdeby gånglåt (Gärdebylåten) till Gärdebyn. Genom bevarade inspelningar har vi en nyckel till ett äldre Rättviksspel. Jag berättar från min horisont, och jag kan inte objektivt belysa Gudmunds liv. Jag kände honom bara under ett decennium i slutet av hans levnad. Denna sida kommer också att till en del handla om Sparf Anders d.ä. och d.y., likaväl som jag kommer in på Gudmund på Anders Sparfs sida. Jag ska också låta Gudmund själv berätta. Detta
kan ske genom att han skrev ned små berättelser som han gav
till bland annat mig. Att jag säger bland annat kommer sig av att
han i vissa fall kunde ge exakt likalydande exemplar till mig och flera
andra vänner och spelmän. Han hade inte tillgång till
kopiator, så han skrev av för hand. Likadant var det med noter.
Det finns också ett antal brev där han besvarar frågor
och berättar.
Uppteckningar och inspelningar Gudmund tecknade upp ca 400 låtar. När jag upptäckte att han ibland satt och skrev av så lånade jag i stället originalen och kopierade, för att bespara honom arbetet. Sedan vidtog arbetet att spela in låtarna på band. Då utgick vi från nedteckningarna. Ca 300 låtar spelades in. Tyvärr till större delen på kassettband - bara att par rullband i stereo. Det kom sig av att syftet var att det skulle vara ett hjälpmedel när jag och Anders Gustavsson skulle lära oss låtarna. Avsikten var inte att publicera dem. Ofta drog han dem bara en gång rakt igenom utan att ta om repriserna. Vid några tillfällen när andra var närvarande spelade han mer publikvänligt. Dvs tog om repriserna och spelade låtarna i fullängd. När vi lärt känna varann så kunde det hända att han drog några av låtarna på ett annat sätt. Det visade sig att han hade en mer allmän variant och en mer "privat". Gudmund var besviken över hur traditionen hade förvanskats, och vissa låtar försökte han "rädda". Tiden från 1920-talet spelade han i stort sätt inte längre offentligt i Rättvik, och privat bara med några få utvalda såsom brodern. (Han spelade där emot utanför hembygden) Här fanns förstås en motsättning inbyggd. Höll han låtarna helt för sig själv så skulle de definitivt gå ur världen, vilket han absolut inte ville låta ske. Han uttryckte också att det är naturligt och rätt att "låtarna vandrar" och förändras. Han hade också själv förbättrat låtar... När han lärde ut hände det att han släppte "i genom" låtar som uppenbart inte satt som de skulle. Men i andra fall var han extremt noga med att det skulle bevaras tekniskt exakt. Jag förstår hans resonemang, men det är svårt att sammanfatta i text. På slutet av hans 90-åriga levnad dök det fortfarande upp låtar som legat gömda i hans bakhuvud sedan sekelskiftet. Det resulterade i ytterligare nedteckningar och i bästa fall inspelningar. I de fallen har jag originalen, men jag ämnar publicera dem inom kort. Egna kompositioner Han komponerade åtminstone 45 låtar. Några har blivit kända och finns utgivna på skivor med olika artister. En låt blev en av Dalarnas mest spelade, om än i en utslätad version - Dal Jerks Gånglåt. Han hemlighöll länge att han komponerat den, men STIM-registrerade den ändå som egen komposition. Sparf Anders kom sanningen på spåren 1945 när han vid en spelning målande presenterade Dal Jerks gånglåt. Han talade om hur Dal Jerk måste varit påverkad av sin utsikt från hemmet i Lerdal över Siljan och de blånande bergen i fjärran. Perols Gudmund satt i publiken och log så finurligt att Sparf Anders tyckte sig få den misstanke, han redan hade, bekräftad. Nämligen att låtens karaktär tydde på att Dal Jerk inte var kompositören, utan att Gumund själv gjort den. 1946 träffas Anders och Gudmund vid en övning med Rättviks spelmanslag. Typiskt nog var Gudmund där utan fiol. Anders passade på att fråga Gudmund om han "hade något med Dal Jerks gånglåt att skaffa". Svaret var nej, men Gudmunds pillimariska uppsyn var snarast en bekräftelse. På 60-talet ställde Anders åter frågan, nu mer direkt, och då gång sa Gudmund ja. I början av 70-talet blev Gudmund
min lärare och kompis, efter att Sparf Anders presenterat mig och
Anders Gustavsson för honom. Vid ett av de första mötena
bad jag, uppmuntrad av Sparf Anders, att Gudmund skulle spela Dal Jerks
gånglåt. Nej! Den kan jag inte! sa han och skrattade.
På ett band från 1975 finns följande konversation bevarad.
Vi gick med bandspelaren på igen Sporrs uppteckningar. Han nekade då till att han komponerat den. Men senare berättade han hur han byggde ut ett låtuppslag efter Tång Gudmund. Han hade prövat ett antal fortsättningar, men ingen som blev bra. Sporr upptecknade ett fragment efter Gudmundes Gudmund, då kallad gånglåt efter Tång Gudmund. Den har bara en repris och motsvarar det som Gudmund säger att han byggde låten på 1922. Det blev då en gånglåt i tre repriser. "Dubbeltonigt", som han sade. Han registrerade låten hos STIM. Då döpt efter Dal Jerk. Under kriget fick han in Spanien på sin kristallmotagare. En marsch som var "exakt samma" som andra reprisen i Dal Jerks gånglåt. Han uppfattade inte namnet på kompositör eller orkester. Det grämde honom att den spelades av "fel" politiska läger. 1955 skickade Gudmund in en ny variant till STIM. Det var då en anpassning till det faktum att nästan ingen var kapabel eller villig att spela den så som han skrivit den, utan det var en utslätad enkeltonig variant som blivit allmän. Gudmund sa vid flera tillfällen att han givit den till Sparf Anders, och han var helt tillfreds med sättet Anders framförde låten. Det var dock inte Zornjuryn, som inte släppte till ens ett bronsdiplom när Anders vid tre tillfällen spelade upp den. Det är också signifikant för honom att inte byta låt när han var medveten om att juryn inte godkände den som traditionell och äkta. Speciellt eftersom Anders vid den tiden, för drygt 50 år sedan, var nästan ensam om att veta att juryn på ett sätt hade rätt. Senare fick Anders mottaga Zorns guldmedalj. Det skulle aldrig fallit Gudmund in att spela upp för zornmärket, det låg inte alls för honom. Inte så att han var emot företeelsen. Han skulle blivit glad för ett guldmärke. Jag tror han gjorde rätt, för jag är säker på att han skulle valt ett minst lika provocerande låtval som Sparf Anders, och då skulle det förstås inte blivit något märke. Han uppskattade när jag spelade upp hans låtar för juryn, och kände sig nöjd med juryns kommentar om låtarna. Jag valde förstås den enklare vägen och spelade okända låtar av traditionellt snitt i traditionen. Juryn var dock oense över hela spannet från ingenting via brons till silvermärket. Resultatet blev en kompromiss, så något silver blev det aldrig. Längre ned på sidan kan vi läsa Gudmunds egen berättelse från en spelmanstävling som han själv deltog i.
Dialekter - en ny företeelse? Senare i tiden talas det om dialekterna i söder respektive norr om samhället Rättvik. Jag frågade Gudmund om detta, och han såg det som en ny företeelse. Ett exempel kan då sägas vara Sparf Far som bland annat spelade sådana låtar Gudmund hade lärt av Tång Gudmund. Det fanns ingen dialektal skillnad där inte. Sparf spelade som Tång Gudmund. Det fanns däremot en skillnad mellan gammalt och nytt. Även där är situationen kluven. Gudmund stod för det äldre spelsättet, men gjorde själv ett stort avsteg från traditionen. Hans kraftfulla stråkföring utnyttjade stråkens fulla längd. En stråkföring som sedan inspirerat andra och bildat skola. Men Tång Gudmund, Nis far och de andra använde bara en begränsad del av stråken. Däremot det flitiga spelet i höga lägen som av andra ansågs för modernt var mer en fråga om vilka som klarade av det. Jag talade också med Gudmund flera gånger om huruvida det fanns dialektala skillnader mellan honom och hans spelkompis under några år, Bingsjöspelmannen Nylands Erik. Han svarade bestämt nej på frågan. Inte ens när det gällde spelkompisen och arbetskamraten upplänningen Tallroth fanns några skillnader som han ville hänföra till kategorin dialekt. Däremot fanns som sagt stora skillnader mellan olika spelmän och i synsättet på nytt och gammalt. Ett sätt jag kontrollerat om det fanns skillnader i dialekt mellan "syd och norr" i Rättvik var att jag spelade ett antal låtar för Sparf Erik, som väl kom ihåg Sparf Fars spel. Dels låtar jag lärt av Gudmund efter Tång Gudmund, dels låtar efter Sparf Far jag lärt av Sparf Anders och slutligen efter Sparf far som Gudmund snappade upp vid "turistbesöken". Eriks musikaliska minne var gott, och de låtar Anders respektive Gudmund sagt att Sparf far spelade prickade han in. Därtill några andra låtar ur Tång Gudmunds repertoar. Vissa låtar sa han var exakt, medan andra företedde smärre skillnader i melodi eller utförande. Men testet visade inte på någon skillnad mellan Tång Gudmundslinjen och Sparf - Sparflinjen. Sparf Anders har Sparf fars låtar via sin far som spelade och framför allt via modern som sjöng dem. Senare har jag gjort liknande test med Nis fars släktingar då för att försöka ringa in hur Nis fars spel kan ha låtit. Resultatet blev avgjort att skillnader mer berodde på personligheter och skicklighet än på breddgrader och dialekter. För min egen del kan jag konstarea att mitt spel trots att jag lärt mig av Gudmund och Anders av öronvittnen intygades ligga mycket nära Nis och Sparf fars. Är slutsatsen av detta visserligen klena underlag att dialekter är en ny företeelse? Nej, men kanske man kan kostatera att inom i detta fall Rättvik har Traditionen Gudmund var morbror åt Börjespojkarna som kom att räknas som aktoriteter när det gällde spelet efter Tång Gudmund och Dal Jerk. Tång Gudmunds låtar hade dom via Perols Gudmund. Men dom tillhörde en annan skola. Den som vill veta mer hänvisar jag till Sporrs uppteckningar efter Nis far, Gudmunds bror. Så här i backspegeln får man nöja sig med att konstatera att det fanns olika skolor. Per Gudmundsson skrev en gång att "det finns inget som är mera fel än att påstå att något är rätt". Och som sagt, med Gudmunds ord - "låtarna vandrar". Perols Gudmunds farmor var syster till Tång Gudmunds mor. När Gudmund var liten gick han dagligdags några hus ned i backen i Gärdebyn till Tång Gudmund och de spelade ständigt. Tång Gudmund var gammal och uppskattade sällskapet och att få lära ut låtarna till en så duktig pojke. Tång Gudmund (1839 - 1909) hade lärt sig spela av Dal Jerk, (1806 - 1861) som var ansedd som Rättviks främste spelman. Dal Jerk i sin tur snappade upp låtar runt om i vårt avlånga land, när han arbetade. Huvudsakligen styrde han kosan norrut. Sen satte han sin prägel på låtarna, och de fördes vidare och ansågs senare som genuint Rättviksspel. I några fåtal fall vet man var och av vem han lärde sig låtarna. Tång Gudmund hade, i likhet med
många av de andra spelmännen av dignitet såsom Höök
Olle, Sparf Far mfl, rykte om sig att vara trollkunniga. Hur uppkommer
då sådana rykten? Svaret kan vi i de nämnda fallen komma
nära! Gahns Ekil, (1896 - 1919) och Gahns Olle (1883 - 1916), var såväl nära vänner som spelkompisar. En annan spelkompis under åren 1910, 1912 och 1914 när de gjorde rekryten tillsammans var som nämnts ovan, Nylands Erik. Erik var ett år äldre men hade fått uppskov ett år. På 20 - 50-talet arbetade han som murare i Stockholm, med avbrott för 40-talet då han mest arbetade i Uppsala. Han lärde några låtar av Johan Olsson, men spelade mest med Tallroth, som även han var murare. I bland spelande han även med Ivar Tallroth, vars nyckelharpspel han höll högt. Det blev mycket musik när han spelade, var en kommentar. Nis far som jag nämnt några gånger ovan, var den 20 år äldre brodern Nis Olof, (1870 - 1956). Även efter honom hade han förstås många låtar. Sporr beskrev Nis fars spel på ett sätt att man inser att det var lite annorlunda än Gudmunds, vilket jag senare fått bekräftat. Sporr skriver att Nis far stampade takten med båda fötterna så att knäna nästan slog i hakan. Perols Gudmund stampade snarare med ena fotens tår... Nu lär Nis far inte alltid ha spelat som när han spelade för Sporr, men det var ändå annorlunda än Gudmunds spel. Gemensamheten övervann i alla fall skillnaden och de hade riktigt roligt när de träffades och spelade i hop även på Nis Olles ålderdom. Lite om några av låtarna Det finns några låtar (3?) efter Perols Gudmund - Tång Gudmund - Dal Jerk, som benämns Garbergskärringen. I en uppteckning av Sporr står att Gudmund yttrade angående en av dem, "han spelade den långsamt utav h-e", om Tång Gudmunds framförande låten. Detta föranledde spelmän att spela den så. Jag frågade Gudmund om detta eftersom han spelade den fort så fingrarna såg ut som en tusenfoting. Han skrattade när jag läste upp det för honom och sa att fortsättningen på meningen borde varit - "för att jag skulle kunna lära mig den. Den ska gå fort, så här som jag spelade den nu". "Dal Jerk // lärde polskan av en kvinna från Garberg och gav den själv namnet Garbergskärringen enligt Tång Gudmund/.. skriver Gudmund i ett brev till mig. Gudmund benämner en del låtar "stjuls". Det handlar enligt honom om något annat än den schottis man benämner stjuls. Enligt honom var dansen stjuls utdöd innan han föddes och bara låtarna fanns kvar. Han spelar några av stjulsarna med ett speciellt sug på vissa taktslag. Så här i efterhand är jag lite konfunderad. Att något inte finns är väl omöjligt att bevisa? Vissa polskor hävdade Gudmund var av ett äldre slag, och de spelas på ett speciellt sätt. I vart fall en av de s.k. Garbergskärringarna hör dit. En parallell till att Dal Jerk för många förknippas med en låt han aldrig spelat han man se i Sparf Fars polska. Den har inget med gamle Sparf Far att skaffa. Eric Öst var på turné med Eric Sahlström, och tyckte att det var en bra låt och ville ha ett säljande namn på den. Sparf Fars polska fick det bli. Gudmund träffade Sparf Far en del, när denne återupptagit spelet efter 30 års tystnad (se sidan om Sparf Anders). Gudmund brukade skjutsa turister med häst och vagn resp häst och släde. En fast punkt var då den unika Sparfgården med sina kurbitsmålningar och annat av högt kulturellt värde. Då brukade Sparf Far ta emot på gårdsplanen och spela fiol. Det fanns en låt han ofta spelade och Gudmund benämner den Sparf Fars polska. Det är en gammal låt som spelats av Dal Jerk. Att han ofta spelade den för turisterna behöver dock inte betyda att han höll den högt. Snarare att den gick hem hos turisterna.
Likheter o skillnader mellan Sparf Anders och Gudmund. Skillnaderna är förstås större än likheterna, det behöver man inte höra många takter för att konstatera. Men en likheterna är bland annat ett praktiskt och teoretiskt kunnande långt över den normala nivån. Fiolpedagogen och violinisten Anders har förmågan att inte bara teoretiskt detaljerat redogöra för skillnaderna mellan dialekter och spelsätt på ett sätt jag inte sett någon annanstans, utan också framföra dem övertygande. Perols Gudmund erkänner, som nämnts ovan, således inte dialekternas existens fordomdags och spelade sitt spel oavsett låtens ursprung. När jag hörde honom spela en låt jag hört på skiva med en känd spelman hajade jag till. Vad var det för spännande gammal variant han hade. "Var har du lärt dig den?" frågade jag förstås. Pauls bok, var svaret. Han syftade på sin favoritlåtsamling Låtar från Dalarna, av Paul Bäckström. Varianten som står där är den jag kunde och hade hört på skiva. Men i Gudmunds händer lät det definitivt annorlunda. Detta får man inte tolka som att han var dålig på att tolka eller skriva noter. Han hade tillfälle att jämföra några låtar han nedtecknat med erkända "låtupptecknare". Han var nöjd eftersom det bara skiljde på en sextondelspunktering. Seskarö i juli 2002 Perols Gudmund berättar: 1. Gärdebylåten
MP3-filer Perols Gudmund Olsson, född 1890
Perols Gudmund Olsson och Gunnar Fredelius Inspelat ca 1976 En vals med Gudmund och Gunnar. Låten är efter Dal Jerk och från en Vallåtposka samt Garberskärringen, tvåan. Den senare unisont spelad Gudmund spelar en låt efter Tång Gudmund / Dal Jerk,vi pratar En till låt, unison Sen spelar Gudmund en till som är "nästan lika". Efter Tång Gudmund Låt som Sparf far gjort. Unisont. Sparf Fars Brudmarsch Polska efter Tång Gudmund och svar på fråga om Tång Gudmunds tempo Hornlåt Gudmund minns gnolad på 1880-90-tal i Gärdebyn/Lerdal Det kommer att bli många timmar, mest med Gudmund solo.
OBS Om man ämnar lyssna mer än en gång så SNÄLLA ladda ned
Perols Gudmund, solo samt tillsammans med Gunnar Fredelius. Några timmars tal o musik kommer att läggas ut...
Här är lite Perols Gudmund från "Rubenbanden"
Inspelningarna är från 1974 och 1975 Ovanstående skiva är utgiven på Hurv. Klicka på skivan nedan för mer info om skivan en ser man förstås även i andra landsändar. Nu när det dykt upp en generellt skickligare generation så tar de i huvudsak inte upp de gamla låtarna där traditionen brutits, och spelar i stället helt naturligt nytt material. Oc..
psala. Likaväl som att säga att den typen av stjuls var utdöd utom i de stjulsar han lärt av Tång Gudmund, borde man väl kunna säga att det finns ett speciellt sätt att spela dessa schottisar och att man kan kalla det stjuls eller vad som helst? Han applicerade ju spelsättet och benämningen på en schottis som visserligen kom från Dalarna och som han av en slump lärde sig via Uppland - den kom inte den vägen att man kan hävda att den på något myst till VM-sidan (om du redan är där i frames, klicka då i stället i menyraden) | Till noter | Ljudande exempel |