Nyckelharpans Forum


Denna bildsida
är inte representativ för stämman som helhet utan det är helt enkelt lite bilder jag tog med mobilen, där jag befann mig.
EDIT: Nu har det tillkommit några bilder vi fått av Allmo och Hogmark
.
Stämman hålls ju numer i tätt samarbete med Gillestämman. Tyvärr hade jag inte möjlighet att närvara vid hembygdsgården så tills vidare blir detta bara några glimtar från Nyckelharpstämman

Mycket nöje
Gunnar Fredelius

Nyckelharpstämman 2017


Sture hogmark och Esbjörn hogmark

Uppdaterad 2017-08-05


Sture och Esbjörn Hogmark. Foto: Per-Ulf Allmo
Det är förstås många som jobbar för att hålla igång vår kära tradition med Nyckelharpstämman. Bröderna Hogmark drar det tyngsta lasset ochhar dem att tacka för att stämman lever vidare
Foto Per-Ulf Allmo

 

 
Så lät det förr

"Så lät det förr" är namnet på en ny programpunkt som infördes 2017

Fotograf: Esbjörn Hogmark

En ny programpunkt på Nyckelharpstämman 2017 var ett allspel kallat "Så lät det förr"
Det var ett uppskattat koncept som enligt väluderrättade källor återkommer 2018

Så lät det förr syftar nog på att olika spelmän som var med "förr" turades om att leda spelet och berätta lite.
Jag tänker mig en annan innebörd av programtiteln också . På de första stämmorna i Österby så tyckte nog många med mig att det viktigaste inte var det som skedde på scenen utan de punkter alla kunde deltaga. Tex Eva Tjörnebosstämningsfulla visstugor en trappa ned i herrgårn. Och allspel. Det stora på "scenen" mot parken med hundratals spelmän. Men framför allt buskspel som lätt blev till små allspel. Små allspel låter motsägelsefullt, men ställde sig någon eller några någonstans i herrgårdsparken, gårdsplanen eller i herrgårn, och snart hade man en grupp som hängde på. Och spelmän som Eric Sahlström dök gärna in i ett sådant storbuskspel, där många var färska som nyckelharpister, med, som det såg ut i alla fall, samma spelmansglädje som när han spelade med erfarna spelmän. Det kändes hur spelet lyfte om man så stod med ryggen till och inte såg att han anslöt sig.

Det var en pionjäranda de åren runt 1975 då många hade byggt klart sina harpor på kurs och sedan böjade spela. Inte sällan var det pappor som byggde och deras döttrar eller söner som lade rabarber på den första färdiga harpan.

Att de flesta nybörjarna och de erfarna hade en gemensam grund att stå på kan Leif Alpsjö ta åt sig en stor del av äran för. Oavsett om man gick på spelkurser eller lärde sig själv var Leif Alpsjös nyckelharpskurs med noter och kassettband ofta en grund...

Lite av den stämningen och gemenskapen kunde allt förnimmas även i denna mer ordnade form. En form som ju skiljer sig från de ordinära allspelen där man spelar en följd av allspelslåtar rakt upp och ned. Det har sin funktion det med förstås, men detta har ett mervärde
 
Leif Alpsjö och Hans johansson Leif Alpsjö och Hans Johansson

foto Gunnar Fredelius
Så lät det förr

Fotograf: Esbjörn Hogmark
Allspel Det ordinarie allspelet. Fler spelmän utanför bild

Fotograf: Esbjörn Hogmark
Mikael Grafström Mikael Grafström med sin nybyggda fyrrading "med modifierad Gullbergssonlösning" för nycklarna
Fotograf: Esbjörn Hogmark
   

Lena Höög och Bertil Hammar stod för ett mycket uppskattat inslag kring Hasse Gille


Jag beklagar bildkvaliten på denna och en del andra foton tagna med en mobil och i detta fall på långt håll.

Foto Gunnar Fredelius
Hans Johansson Hans Johansson med sin 1700-talsdaterade kontrabasharpa han har renoverat. Dvs lite jobb är det kvar att göra.
Harpan är en riktig pärla
Och han gör ju helt rätt som renoverar. Vem blir glad av en nyckelharpa som ligger och samlar damm i något museums källare. Nej museerna har vad de behöver. Finner man harpor som denna, som alltså går att få liv i, så är det en kul kulturgärning
Foto Gunnar Fredelius
Anders Nordfors Boris Koller Hans Johansson Anders Nordfors (Mr Kontrabasharpa) och Boris Koller tar en titt på Hans Johanssons harpa

Foto Gunnar Fredelius
1700-talsharpa, kontrabasharpa Åttonde nyckeln ska bytas mot en rak. Det är lite pyssel kvar. Snyggt jobbat är det... Inte syns det på bilden vilka nycklar som satt på när han köpte den, och vilka han har gjort
Foto Gunnar Fredelius
Daniel Hedman och David Eriksson Daniel Hedman och David Eriksson.
Foto Per-Ulf Allmo


Förra året hölls ett seminarium bl a om gammelharpa på nyckelharpstämman. Knökfull lokal och succe så i år körde man ett seminarium i en större lokal, om gammelharpan med viss tonvikt om/hur gammelharpspelet utvecklats det gångna seklet
Många kloka saker sades och det var väl synd att det inte filmades (om det nu inte gjorde det)
Daniel Hedman med silverbas och David Eriksson kontrabas berättade och spelade. Per-Ulf Allmo och Esbjörn Hogmark berättade men spelade inte. Jacob Höglund var moderator.
Esbjörn Hogmark, som höll i seminariet tillsammans med Jacob Höglund och Per-Ulf Allmo
Foto Gunnar Fredelius
Daniel Hedman Daniel Hedman

Daniel vårdar ett traditionellt spel på ett levande sätt.

Foto Gunnar Fredelius
Bland åhörarna
Olle Plahn, Olov Johansson och Sven Olof Sundell
Foto Gunnar Fredelius
Bengt Erlingsson till vänster och Per-Ulf Allmo till höger

Bengt Erlingsson till vänster i bild, hade med sig två exemplar med den ovanligaste av nyckelharpans huvudtyper. Kontrabasharpa med dubbellek. Den ena byggd av Hasse gille och den andra är byggd av Hellgren och Sibbo Jerker för över ett sekel sedan.
Till höger Per-Ulf Allmo

 

 Bertil Hallgren, Bertil Nyberg och dottern Bianca Bertil Hallgren och Bertil Nyberg med dottern Bianca
Foto Per-Ulf Allmo


Bertil Hallgren fick för tredje gången utmärkelsen för Bästa harpbygge. Det blev delad första plats med Sören Åkher (hoppas på bild från P-U A. Nu talar vi om treradig nyckelharpa.

Jag träffade den lyckliga ägaren till bertils harpa. hon hade köpt den innan de ställdes ut och hon hade några att välja på. Och valde rätt. Skillnaden är kanske i sig hårfin och harporna var nya, icke inspelade så de andra är helt säkert bra köp. Jag kan nämna att det året Bertil vann för andra gången ställde han ut två harpor. De kostade lika. jag tvekade inte en sekund, utan jag valde den som inte vunnit. Jag gillade den bättre helt enkelt

Bertil nyberg vann i gammelharpklassen. Se nedan
Bertil Nyberg Bertil Nyberg ställde ut dessa bägge kontrabasharpor. Praktexemplar. Den vänstra gick till final tillsammans med David Erikssons senaste underverk.
Den vänstra harpan här blev årets bästa gammelharpbygge

Foto Gunnar Fredelius
David Erikssons kontrabasharpa David Erikssons kontrabasharpa
Foto Gunnar Fredelius
En kontrabasharpa med dubbellek Kontrabasharpa med dubbellek. Hasse gille byggde den med en kropp av modernare snitt. En av de första harpor Hasse byggde

Foto Gunnar Fredelius
Oskar Sundströms vipparmsharpa Oskar Sundströms vipparmsharpa

Jag hade kontakt med Oskar för många år sedan då han bodde i USA. Han skickade bild på denna harpa. Aldrig trodde jag att jag skulle se den långt senare här i Sverige...

Foto Gunnar Fredelius
En harpa till av Bo Falk

Foto Gunnar Fredelius
Elplahnka
Mikal Grafströms harpa Mikael Grafström inspirerades av en harpa av Gullbergssons modell. han utvecklade iden och resultatet är denna fyrrading. Där nycklarna går in i sidan på leken löper de i tre rader. Gullbergsson lade in alla nycklar på en och samma rad. Snillrikt men också överarbetat.

Foto Gunnar Fredelius
Mikael Grafström Mikael Grafström med sin Gullbergssoninspirerade fyrrading

Foto Gunnar Fredelius
Boris Koller Boris Koller

Foto Gunnar Fredelius
Einar Zethelius och Anders Nordfors
Kontrabasharpor

Det är roligt att gammelharpan verkar vara på frammarsch. Oftast är det väl kontrabasharpan som lockar yngre generationer. På seminariet sades att de som spelar silverbasharpan nog oftast spelar i huvudsak traditionellt. Foto Gunnar Fredelius
Per-Ulf med Kjell Landberg Per-Ulf Allmo och Kjell Landberg

Foto Gunnar Fredelius
   
 Einar Zethelius, Einar Dahl och Nichelle Johansson Einar Zethelius , Einar Dahl och Nichelle Johansson
Foto Per-Ulf Allmo
Anders Nordfors Anders Nordfors med Hans Johanssons harpa

En stund tidigare testade jag den och initialt var den lindrigt sagt inte helt intonerad. Jag insåg när några jag förbi med en smått chockad uppsyn att det inte var så överdrivet bra PR för gammelharpan och heller inte mitt rykte att spela på den i det skicket

Hans Johansson har gjort ett bra jobb med att renovera den. Tex var hans nytillverkade nycklar mycket lika de som satt på när han fick harpan i sin ägo

Han ska jobba lite till på den, men redan nu står det ju helt klart att harpan var ett fynd.


Foto Gunnar Fredelius



   
Boris Kollers medeltidsharpor Boris Koller ställde ut dessa bägge "medeltidsharpor".
De har utbyggd mixturfunktion. En spännande rekonstruktion eller snarare idé.
OBS den vänstra harpans nycklar... De är inspirerade av den så kallade Sigtunanyckeln. (Som hittades i ett jordlager från 1200-talet vid en utgrävning i Sigtuna)

Foto Gunnar Fredelius

   
 
Anders Nordfors och Gunnar Fredelius
Voj så många gånger jag skrivit mitt eget namn på sidan :D

Foto Per-Ulf Allmo