Gunnar Ahlbäck

NYCKELHARPANS FORUM NET

Blandad konfekt

Denna sida är lite uppsamlat, blandat, som legat på första sidan


Gammelharpan ut ur skuggornaNyckelharpstämman

Viktor Vikman, Justus gille o Hasse Gille
Foto Per-Ulf Allmo

I arkivdelen kan du läsa Esbjörn Hogmarks artikel om Hasse Gilles harpbygge

Calle Ågren och Björn Björn
Foto Per-Ulf Allmo

Nyckelharpan

Ett underbart instrument. Med massor av olika möjligheter.
Ett instrument för spelmansmusik, bredare folkmusik och världsmusik
På denna sida hittar du en hel del att lyssna på, främst när det gäller
traditionell spelmansmusik. Tonvikten på gammelharpan.
Här finns faktsikt 1000-tals bilder och en del text.

 

Ett YouTubeklipp från ett par inslag på SVT
med Sveriges nog främste nyckelharpambassadör och -inspiratör
Emilia Amper. Regerande världsmästare på modern nyckelharpa

Äkta kärlek med Emilia:



 

Silverbasharpa

Silverbasharpa med Svenske mästaren på gammelharpa Bengt Andersson
och Eva Johansson på fiol


 

Kontrabasharpa

En låt jag lärt av Perols Gudmund Olsson
han hade den i sin tur från Tång Gudmund
som hade den efter Dal Jerk


Dvs här har den lämnat "fiolvärlden" och
man antar att den ursprungligen inte var en fiollåt
Det finns några gamla polskor efter Perols Gudmund där
stråkmönstret inte är vare sig det vanliga 16-delspolskestuket
eller 8-delsditot. Det finns i traditionen valser som är från tiden
innan valsen kom till Rättvik. Dvs det var låtar som man lätt
kunde knuffa över till valsfållan när valsen kom. Ovannämnda
polsketyp är av ett utdött slag (vad gäller dansen) och sedan har
vi stjulsarna. Man räddade den gamla stjulsen med hjälp av
några äldre dansare. Gudmund ansåg däremot att stjulsen var totalt utdöd.
Vem har rätt? Det kan båda ha! Likaväl som det inte finns en polsketyp. Eller två, jämna o
ojämna, utan det finns ju en uppsjö
En låt från Boda jag lärt av Sparf Anders. På kontrabasharpa.
Jag uttrycker mig "lärt av". Förr sa man att man hade låten efter...
Och menade då att man lärt den av spelmannen i fråga.
Helst också fått den godkänd av... Men då kunde man säga att man fått den av

Kontrabasharpan är byggd av Kjell Lundvall på Nyckelharpverkstan


På en harpa byggd av Bertil Hallgren i Hagfors spelar jag ett par av våra kändaste låtar - men i en mindre vanlig tappning
Dal Jerks Gånglåt, innan Perols Gudmund gjorde den till vad den är idag. Rättare sagt så spelas den i dag allmänt i en utslätad variant som Gudmund inte gillade.
Han gillade hur Sparf Anders spelade den och likaså hur Anders Gustafsson framförde den. Bådamed en egen personlig prägel. men med själva idén rätt :)
Men här alltså en äldre variant, Tång Gudmunds utkast till en låt, som här tagit en lite annan väg. Därefter en tidig Äppelbo gånglåt


Appropå ovanliga harpor. Lyssna - och titta, på hur denna harpa är lövad. Jag har aldrig tidigare sett
en dylik spelas. Jag har sett en som också hade en parallellkopplad sträng, i oktav eller prim,
men den hade också en kontrabassträng



Gunnar Ahlbäck och Esbjörn Hogmark
foto Per-Ulf Allmo

Mera kontrabasharpa med ickeupplandsstuk

Mora Gamla Brudmarsch, mer eller mindre. På kontrabasharpa spelad
på Nyckelharpverkstans "nya" typ av kontrabasharpa. I själva verket
är den inte ny, även om en del motsätter sig iden att gammelharpor
utvecklas likt andra typer. De som protesterar finner man
kanske utanför gammelharpkretsen i första hand ,)
Men att sätta annan mekanik på gammelharpor än
trästämskruvar är inte ens nytt
men praktiskt är det





Perols Gudmund Olsson. Foto Erik Fredelius
Den hör inte rikltigt hit, men den är fin :)



Åter BILDSIDORNA