Kjell Lundvalls nyckelharpor

ur Gunnar Fredelius personliga perspektiv


Kjell passar på att sprida information om nyckelharpan på mässor o stämmor
Foto Kjell Lundvall

Kjell Lundvall är en av många som bygger förstklassiga harpor. Denna sida ägnas speciellt åt en viss del av, hans harpbyggande. Nämligen gammelharporna. Och det kommer sig delvis av att jag skriver ur mitt personliga perspektiv. Det var gammelharporna som gjorde att jag fick kontakt med Kjell.

Ett par rader om Kjells bakgrund. Han gick möbelsnickarutbildning och jobbade sedan som snickare.

Det ledde senare vidare till ett ombudsmannajobb på Svenska Träindustriarbetareförbundet från 1977.

Han styrde stegen vidare till LO där han jobbade med demokratifrågor, utbildning och specialområdet teknisk utveckling.

19 92 övergav han det fackliga arbetet för konsultvärlden och jobbade med karskrona som hembas.

T.v ser vi prov på vad en riktig möbelsnicakre kan göra


Kjell berättar: Initiativet till harpbyggandet kom från Stefan. (Kjells son) Eftersom jag, i och med flytten till Söderhamn, hade gjort i ordning en snickarverkstad tyckte Stefan att jag borde bygga nyckelharpor i stället för möbler som jag tänkt.
Vi båda hade kommit att gilla nyckelharpan som instrument, men kunde konstatera att den inte var mycket spridd. Vi sa oss då att vi skulle försöka se om det var möjligt att på nåt sätt ge ett litet bidrag till att nyckelharpan fick den breda spridning den förtjänar.
Kort sagt våra tankar ledde oss fram till nåt som kan sammanfattas i tre begrepp
Synlighet, Tillgänglighet, Pris, så det vi gör utgår från dessa tre begrepp.


När Kjell började bygga harpor var inte avsikten att bygga gammelharpor, utan vanliga treradiga. Under 2012 hade han de första harporna klara. Nu i slutet av 2014 har han lagt sista handen på harpa nr 23 och 24.


Stefan Langendorf med en kontrabasharpa
Foto Kjell Lundvall

Till vänster: I verkstan

Kjell berättar: Gammelharpbygget kom till genom att jag uppmärksammade ett upprop i Nyckelposten från Esbjörn Hogmark och Per-Ulf Allmo att det behövdes fler gammelharpor och att den intresserade kunde komma till Tobo för att få starthjälp. Detta sammanföll med Stefans önskan om en kontrabasharpa. Så utan den här blänkaren så hade jag nog aldrig börjat bygga gammelharpor.
Så tack vare Esbjörn och Per-Ulf kom jag igång med gammelharpbygget

. När Kjell och Stefan sedan tillsammans var på en Bingsjöstämma kom de att prata med, i dagarna skivaktuella, Sunniva Abelli. Sunniva var intresserad av en kontrabasharpa men hade vissa önskemål om nycklarnas utformning. Te.x. raka nycklar, inte sjätte, 11:te o 13:de mfl nedböjda till andra raden. Sagt och gjort - Sunniva har nu en kontrabasharpa som är byggd utifrån hennes önskemål

Sunniva var också den som väckte iden hos Kjell att visa upp sina harpor på utställningar. Bilden nedan är från Umeå där en harpa såldes efter några timmars provspelning. Samma sak, fast med en modern harpa, hände när Kjell senare gjorde en liten harputställning med försäljning på Hässelby Folkmusikfestival (se fotot t.v.).


En som tände på Kjells kontrabasharpor var jag. Lätta. Snygga. Lättspelade. Och prisvärda

Och sedan har de då alltså gitarrmekanik. Jag tycker haporna ser harmonsika ut... När jag började spela nyckelharpa fanns de som sa om de treradiga att "de får inte ha något av metall" i sig för det förstör ljudet. Strängarna gjorde de undantag för - vill man ha ett historieriktigt klingande instrument så är det nog på strängfronten man ska sikta in sig i första hand). Inga finstämmare, ingen gitarr/mandolinmekanism... Jag slår väl kanske in en öppen dörr när jag pratar om detta. Tiderna försändras och så gör vi

. Det är ju något positivt detta, att harporna är olika, idealen olika. Och musiken som spelas på nyckelharporna är ju i vitt skilda genrer. Spelmansmusik, folkmusik, världsmusik, tidig musik, modern o klassisk - you name it. Och då blir väl klangidealen även av det skälet olika.



Här hör vi Stefan Langendorf spela på en av Kjells kontrabasharpor samt en treradig Klicka på länken

I tidens anda byggde Kjell den serien min harpa kommer från utrustad med kvartstoner. Det finns historiska förebilder och jag vet att några kontrabasister har nytta av dem. Jag har få låtar där kvartstoner hör hemma - och de tonerna ligger på fel ställe. Men möljigheten finns där för framtida bruk


Jag älskar min kontrabasharpa och konstaterar att när Anders Nordfors predikade kontrabasharpans fördelar på 80-talet så begrep jag inte hur rätt han hade. Jag stortrivs med denna harpa. Jag, och andra, pratade med Kjell om att med de ledstjärnor han har vad gäller sitt bygge så vore väl bra att applicera även på silverbasharpan.



Moraharpor - kopior. De flesta Moraharpor som byggs, byggs som mixturharpor,
kontrabas eller tre och t o m fyrradiga lekar.


Här spelar jag (Webbgubben - Gunnar F)
Långbacka Jans Polska

på kontrabasharpan, med med bordunen i G
Silverbasen
Vi pratade en del under planeringsstadiet och Kjell kunde inte undgå att märka att jag hade svårt att bestämma mig för hur jag ville ha leken. Kopplingen H-D, en kvarleva från mixturharporna (som man med fördel även använder på treradiga om man spelar trad.) - den är given. Och utan den har man egentligen inte en silverbasharpa utan en tvåradig "kromatisk". Men sen har vi det svåra valet. Det fjärde nyckelparet. Ska det vara upp o nedvänt, som på ung hälften av de äldre silverbasharporna, eller som på en treradig... Vitsen med den är att man genom att lägga pekfingret på andra nyckeln resp på "finessnyckeln" eller inget dera enkelt växlar mellan silverbasharpans tre "normalackord".
Kjells lösning är unik. På de två harpor han nu har färdiga så får man med en utbytesnyckel om man önskar. Så ångrar man sig såsmåningom så går det på ett par minuter att byta från den ena lösningen till den andra.
Det skiljer rätt mycket i hur man spelar beronde på det valet. Två harptyper till priset av en, kan man nästan säga


Kjell begränsar sig dock inte till enbart harpbygge:


De två nya silverbasharporna




3 Kontrabasharpor





I Umeå
Foto Kjell Lundvall
Och nedan Moraharpan



En video om Nyckelharpsverkstan
med en låt på kontrabasen

Först en film om Nyckelharpsverkstan, där Stefan Langendorf, Kjells son,
står för musiken, inspelning och redigering
https://www.facebook.com/video.php?v=10152354551944032







OBS

Om du inte redan befinner dig på Nyckelharpans Forum i en ram
så du ser menyraden
så klicka HÄR för att komma tillbaka dit